Annons:
Etiketthjälp
Läst 4294 ggr
Nickel
2016-02-02 15:28

Snurrat på rundstickor

Stickar nu på rundstickor och märkte att hela stickningen är snurrad ett varv.  Ska det vara så eller går det att fixa på något sätt? Har hållt på i flera veckor så vill ju helst inte ta upp allt 😭


Annons:
Catta-
2016-02-03 22:12
#1

Förstår inte riktigt hur du menar. Kan du fota?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Nickel
2016-02-16 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Syns lite dåligt men hela stickningen är snurrat runt stickorna och går inte att räta ut.. 😕


Catta-
2016-02-16 20:16
#3

Det brukar tyvärr bli sådär när man stickar slätstickning. Vad är det du stickar?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Nickel
2016-02-16 23:18
#4

Ahaa, rättar det till sig eller är det bara att börja om? Det ska bli en tröja :)


Catta-
2016-02-17 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det är bara att fortsätta :) det blir bättre ju längre du kommer. När delarna till tröjan är klar kan man fukta dom något och sedan pressa dom släta mellan två lakan och lite tyngd så rätar det ut sig :) bifogar en bild på en stickning jag håller på med där kanten också är rullad. Det blir alltid så i början. Vet riktigt inte hur/om det går att undvika.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Sagolikt
2016-02-18 11:14
#6

Jag tror tyvärr att ni pratar om olika saker. Om jag tolkar det rätt pratar Catta- om att kanterna på ett slätstickat stycke alltid rullar ihop sig som en spiral. Den går att dra ut men rullar ihop sig igen.

Jag tror att Nickel råkat snurra arbetet runt sig själv på rundstickan mellan uppläggningen och första varvet. Då blir det inte en rak tub som i vanlig rundstickning utan man får istället en tub som är twistad runt sig själv. Och nu till det allra tråkigaste. Jag tror tyvärr inte att det går att göra något åt utan att dra upp hela arbetet. Jag såg en gång på en blogg att någon råkat göra så och löste det genom att steaka (sy säkerhetssömmar och klippa upp) men det är enda lösningen jag känner till. Jag har inte provat själv.

Jag hade dragit upp och börjat om men vill inte säga till dig vad du ska göra, det är möjligt att det finns en enklare lösning som jag inte känner till. Du kan prova att fråga på fler ställen, t ex billigt-garn.net eller i något av alla forum på Ravelry.com.

Annons:
Nickel
2016-02-22 00:06
#7

Ja, menade att hela stickningen snurrade runt sig runt rundstickan. Det med att det rullar upp sig för att det är slätstickning tycker jag är rätt fint 😃 Sökte runt lite till på google men hittade inget sätt att snurra rätt det på så har börjat om, hade bara hunnit några cm ändå.


Pialinn
2016-05-03 16:54
#8

Kan du inte trä en tråd genom maskorna och ta av dom från stickan.  Då bör du se om den fortfarande är vriden?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: