Annons:
Etikettvad-gör-du-just-nu
Läst 1071 ggr
Eda
2017-07-30 17:42

Sommarens textila projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra sommaren virkade jag en topp i merceriserat bomullsgarn bestående av en enda rak bit med hål för huvudet och öppningsbar sida för lättare påklädning för personer med rörelsehinder. Toppen blev bättre än väntat! 

Nu i sommar håller jag på med en liknande fast stickad. På en bussresa, runt Baltikum nu i juli, stickade jag framstycket. Denna gång gör jag toppen i två delar, för stickningen blir för tung att hålla i. Jag beräknar att den bli klar någon gång i augusti, jag återkommer då och visar hur den blev.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
2017-08-14 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Nu är den STICKADE BOMULLSTOPPEN klar!

Den är avsedd för barn & vuxna och går att göra öppningsbar i ena eller båda sidorna för personer med rörelsehinder.

Att jag valt att sticka toppen i två lika stora fyrkanter och inte sneddar av för axlarna eller ringar ut vid halsen beror på att jag vill göra modellen så enkel som möjligt för att icke stickvana skall klara av stickningen utan att behöva följa ett mönster.

Om man hoppar över mönsterstickningen, stickar toppen i rätstickning och får hjälp med maskantal, uppläggning, avmaskning och montering tror jag många stickkunniga med demenssjukdom kan klara av stickningen. Min demenssjuka mamma t.ex. kunde sticka rätstickning ända upp i 90-årsåldern, vilket hon hade stort utbyte av.

Beskrivning på toppen, se: Stickad topp för barn eller vuxen som kan göras öppningsbar i sidan

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sjuttan
2017-09-23 11:09
#2

Jättesnyggt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: