Annons:
Etiketthjälp
Läst 1252 ggr
Palermo
2016-01-29 17:47

Räkna om masktäthet

Hej! Har ett mönster på en norskmönstrad kofta. Garnet som ska vara till mönstret har en masktäthet på 27 maskor på st 3 = 10 cm. I storlek large ska man lägga upp 281 maskor. Vill nu försöka räkna om mönstret till en masktäthet på 22 maskor på stickor 3,5 =10 cm. Eller kan jag gå ner till t ex storlek small 241 maskor? Koftan jag ska sticka är Nancy från Sandnes köpte fel mönsterhäfte tema 35. Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Att improvisera mig fram är inte ett alternativ då det är mycket mönsterstickning och det måste bli rätt från början.

Annons:
Sindri
2016-01-29 18:02
#1

281 maskor med ursprunglig masktäthet blir ju drygt 100 cm. Det betyder att du skall lägga upp drygt 220 för att få samma mått. Då blir stl small för stort.

Du får göra så hela tiden när du lägger upp, maskar av etc. Dividera ursprungliga maskantalet med 27. Då får du antal cm som du sedan multiplicerar med 22 för att veta hur många maskor du skall lägga upp.
Hur du gör med höjden beror det på om mönstret anger antal varv eller antal cm du skall sticka innan du tar in eller tar ut, maskar av etc. Bäst är antal cm, men annars får du försöka räkna om det också.

Palermo
2016-01-29 18:27
#2

Hej, Mönstret stickas på rundsticka nerifrån o upp, sedan sätts armarna på och man gör ett ok. Sedan klipper man mitten o gör knappkant mm. Så ökningar o minskningar sker efter mm. Så där är det inga frågetecken. O samma minskningar på oket i alla storlekarna. Upplägg i strl x small är 225 maskor så det är ju ungefär som du skrev. Det finns 2 mönster till denna kofta fint o lite grövre garn. Men jag var inte uppmärksam så därför blev det fel häfte.

Sindri
2016-01-29 19:59
#3

Om du bara är noggrann och räknar och kontrollmäter går det nog bra.

Lycka till!

Palermo
2016-01-29 20:19
#4

Tack för din enkla förklaring! Förstår tänket hur man räknar om nu.

Upp till toppen
Annons: