Annons:
Etiketthjälp
Läst 1844 ggr
Therese
7/21/16, 5:20 PM

Babyfilt

Hej! Min bäste vän är höggravid och ska föda om drygt en månad och jag vill så gärna sticka en filt till nykomlingen!

Vi vet inte kön så det ska vara neutral färg, men jag kan inte bestämma mig för vilket garn eller något! Har ni något bra tips?

Annons:
parsley
7/21/16, 5:57 PM
#1

Hör gärna med de blivande föräldrarna om de har något önskemål om material. En del gillar akryl och tycker det är mjukt och gott, andra kan inte tänka sig syntetmaterial i närheten av bebisar, utan vill bara ha naturmaterial.  En bomullsfilt blir relativt tung.  Sk babywool är ett tunt superwashbehandlat ullgarn, som är speciellt avsett för babykläder och även kan användas till filtar.  På Drops hemsida fanns även beskrivningar till babyfiltar i alpaca och Drops Delight . Jag kan tänka mig att även sockgarn ca 400 meter per 100 g kan användas, eller något ull-akrylgarn i lämplig grovlek. Järbo verkar ha ett garn med merinoull och mjölkfiber. Skrållan heter det garnet. 

Har inte föräldrarna något önskemål, använd det material du själv gillar att arbeta med.  Hade jag valt bomullsgarn, så hade jag övervägt att virka en filt istället för att sticka den.

naaw
7/24/16, 3:36 PM
#2

Jag skulle rekommendera något som går att köra i tvättmaskinen (alltså superwash garn). Bebistextiler har ju en tendens att behövas tvättas en del ;) Annars håller jag med parsely, fråga föräldrarna vad de tycker. Vill du att det ska bli en överraskning skulle jag nog köra på något som jag själv skulle vilja sticka med :)  Till min babyfilt använder jag ett garn som heter Bergère de France Cotton Blend. Det är en blandning av bomull och syntetmaterial som tål maskintvätt.

Upp till toppen
Annons: