Annons:
Etikettmönster
Läst 1990 ggr
Carvecomp
2017-10-03 21:36

Förstår inte hur blommorna ska virkas ihop!

Jag håller på att virka sjalen enligt detta mönster: 

http://www.land.se/fixat/diy/virka-en-harlig-sjal-med-stora-blommor/

Jag har virkat klart alla blommorna och ska nu virka ihop dem, men förstår inte hur? Det står "Virka runt blommorna med svart garn, 2 fm runt varje blomblad och 2 lm emellan" -ska det virkas med vart runt alla först och sedan sätta ihop? Det ser inte ut på enligt bilden. Jag förstår inte hur det ska virkas ihop utan att det ska bli tusen lösa ändar att fästa i slutet…🤔

Annons:
Pyttelite
2017-10-03 22:27
#1

När jag ser på bilden ser det ut som om man ska virka två fasta maskor runt blombladsöglan - alltså inte sticka ner i luftmaskan som skapar blombladen utan runt istället, sen två luftmaskor och sedan till nästa blomblad för nästa två fasta maskor runt blombladsöglan osv.

Efter en färdig blomma virkar du på nästa blomma.

Vet inte om du fattar hur jag menar, svårt att i ord förklara tydligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Angelfish
2017-10-03 23:25
#2

Jag fattade det så att man ska sticka 2 fm runt en röd lmslinga, sen 2 lm och sen 2 fm runt en röd lmslinga på blomman bredvid, 2 lm, 2 fm runt på första blomman osv.

Carvecomp
2017-10-04 16:57
#3

Ja jag förstår dedär med 2 fm i blombladet/luftmaskbågen och sedan 2 lm osv… Men enligt bilden ser det konstigt ut… Den ena blomman har redan ett varv med svart kan och jag vet inte riktigt hur det ska gå till….

Pyttelite
2017-10-04 19:26
#4

Jag håller med dig ju fler gånger jag läser desto mer förvirrad blir jag. Ledsen att jag inte kunde ge dig någon hjälp!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2017-10-05 09:32
#5

2 fm i blombladsöglan, 2 lm. Virka så runt hela första blomman. 2 smygmaskor 2 lm, fäst i nästa blomögla med 2 lm, fäst i den första blommans båge med 2 fm, alltså den svarta. osv.

Carvecomp
2017-10-05 15:09
#6

Jag har testat o testat o testat och det går bara inte?! Är det möjligt att det ens ska gå?? Har lagt ner typ 9 månader blommorna innan jag kommit hit då det var ett evighetsarbete att göra blommorna (som enligt mönstret skulle gå snabbt).

Har gjort som #5 säger och det är å jag uppfattar mönstret, men det blir helknäppt när ena blommar är virkad runtom och den andra inte….

Har även testat att virka runt flera blommor och sedan virka ihop dem men det blir knasigt. 

Jag blir knäpp och eldar snart upp skiten. Men det är en present, som dessutom är väldigt viktig 😭

Annons:
Tant Grön
2017-10-05 15:48
#7

Om du tittar på bilden, så är den högra blomman virkad runt om och den till vänster inte. Kan vara att det är bara en lm emellan när man virkar fast den andra blomman. Kanske blir det bra när flera blommor är ihopvirkade?

Carvecomp
2017-10-05 16:15
#8

Finns det något annat sätt jag skulle kunna göra detta på? Det är svårt plus att det inte blir snyggt när inte alla blommorna är stickade runtom, det blir inte bra..

JMW
2017-10-08 13:10
#9

Såg din fråga av en slump. Du skulle kunna fråga på virkning.ifokus också. Jag hittade en video som du kanske skulle kunna ha användning av. Där kan du se hur man virkar ihop. Det är ganska svårt att beskriva men oavsett så måste du först virka runt en hel blomma innan du börjar ihopvirkningen med de andra.

https://www.youtube.com/watch?v=dZzSToBC9yc

Carvecomp
2017-10-25 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack för hjälpen allihopa nu har jag äntligen efter många om och men fått ihop blommorna till nått som liknar en sjal!😃

Tant Grön
2017-10-25 21:26
#11

Vad bra, det gäller att inte ge sig. 👍

Pyttelite
2017-10-25 21:58
#12

Ser jättefint ut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: