Annons:
Etikettallmänt
Läst 12286 ggr
[SonjaG]
2017-10-10 10:03

Laga stickad tröja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag upptäckte ett hål på makens ärm. Det är en rätt snygg öppen tröja som det är lite synd att kassera. 

Jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska göra för att få det snyggt, så osynligt som möjligt.

Ska jag bara "stoppa"? Ungefär som när man stoppar strumpor eller finns det ngt annat bra sätt att laga. Jag vet inte hur skadan uppkommit om han fastnat nånstans med ärmen. Eller om det är objudna husdjur! Hålet är ungefär ½dm långt.

Jag läste på nån sida om "laglappar" vad är det, ska man sätta dem på baksidan? Bifogar en bild på hålet om det är till nån hjälp.

Annons:
ApanAnn
2017-10-10 10:51
#1

För mindre hål i tunna, maskinstickade plagg brukar jag nåltova med ull i liknande färg. Det går också att göra ej grej av det och nåltova ett motiv i avvikande färg. Ditt hål är kanske lite stort för det knepet. Det funkar att stoppa, eller så kan du plocka upp maskor på ena sidan hålet och sticka en lapp som du fäster på andra sidan hålet med masksöm. Eventuellt får du kasta runt hålet först så att det inte repar upp mer. Här är lite fler tips: https://www.treehugger.com/sustainable-fashion/learn-lost-art-mending-knitted-garments.html

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[SonjaG]
2017-10-10 11:01
#2

Tack för länken. den var bra. Men kanske är är mitt hål för stort.  Men själva revan skulle kanske gå att laga så. 

Nu vet jag inte vad tova är, men ska söka på det.

Tack för hjälpen.

L1NDAN
2017-10-22 21:58
#3

Nu vet jag inte riktigt vart hålet på tröjan sitter men säg att det exempelvis hade varit vid armbågarna så hade jag gjort sånna här lappar över båda ärmarna. https://www.pinterest.se/pin/356065914280671826/

[SonjaG]
2017-10-23 09:42
#4

Hålet är på insidan av ärmen,. Jag har lagat det genom att försiktigt dra ihop det en aning och sedan stoppa. Blev väl inget fint, ingen tävlingsstopp precis, haha.

Upp till toppen
Annons: