Annons:
Etikettgarn
Läst 1403 ggr
Emica_
11/19/17, 2:07 PM

Hållbart garn till mormorsfilt?

Min farmor har lovat att sticka en "mormorsfilt" som en bröllopsgåva till mig, men vi har svårt att bestämma oss för vilket garn som ska användas. Farmor menar att 100% syntetiska garn är bäst eftersom det kan tvättas i hög temperatur och håller bättre. Jag gillar naturliga garn och skulle helst ha 100% alpacka eller liknande. Jag skulle vilja att den blir varm och inte för tung, men det absolut viktigaste är att den håller länge. Det är ju något som jag vill ha hela livet, och helst kunna låta den gå i arv också. Så vilket garn håller bäst? Pris är inget hinder eftersom jag kommer att stå för garnet och farmor "bara" för stickandet.

Annons:
JMW
11/19/17, 2:52 PM
#1

Nu blev jag nyfiken. Vad är en stickad mormorsfilt? Jag känner bara till mormorsrutor som är virkade.

Maria
11/19/17, 3:03 PM
#2

Jag blev också nyfiken.

Merinoull har jag för mig blir fint och så gillar jag ju bomull också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
11/19/17, 3:27 PM
#3

Syntet är väl inget som är känt för att hålla länge och stå sig. Det blir nopprigt, elektriskt och otäckt. Tycker inte att det värmer speciellt heller.
Alpacka och annan ull som inte är superwashbehandlad är lätt och varmt, rätt skött kan det hålla i generationer.

Superwashbehandlingen belägger garnfibrerna med syntetmaterial så de skall kunna tvättas i maskin, men ull behöver inte alls tvättas så ofta - det räcker ofta att vädra och skaka. Jag har mycket handstickade ullkläder och de går att tvätta i maskin t.o.m. om man använder ulltvättmedel och inte automatiskt centrifugerar.

(Jag sätter på centrifugeringen efteråt på lägsta varven och låter det bara gå någon minut - funkar jättebra. Har tvättat gamla ullplädar och schalar så.)

Emica_
11/20/17, 2:43 PM
#4

Jag menade virka… Gör det inte själv så jag vet knappt skillnaden. #3 Tack för tipsen! 😊

ApanAnn
11/24/17, 6:24 PM
#5

Jag skulle inte ta merinoull om du inte hittar väldigt hårt spunnet garn. Eftersom merino är mjukt är det lätt att det blir luddigt och inte alltid så hållbart.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: