Annons:
Etikettgarn
Läst 1624 ggr
Sjuttan
2018-07-04 12:00

Bomullsgarn grovlek.

P gr av åldrade/värkande axlar o handleder får jag allt svårare att klara att sticka eller virka i bomullsgarn. Har grovleken 8/4 men skulle så gärna vilja hitta ett bomullsgarn som är lite grövre och dessutom merceriserat. Finns det? Vad heter i så fall den grovleken? Mycket tacksam för tips.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Eda
2018-08-19 11:21
#1

Om man googlar på merceriserat bomulllsgarn får man bl.a. upp 
DROPS Muskat gjort av 100% egyptisk merceriserad bomull
Rekommenderade stickor: Nr 4  
Masktäthet: 10 x 10 cm = 21 m x 28 v
Säljs bl.a. av Adlibris
…….
Som jämförelse:
För Järbo 8/4 Garn Bomull rekommenderas
Stickor: Nr 3
Masktäthet: 10 x 10 cm =  27 m x 36 v

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sjuttan
2018-08-20 11:57
#2

Tack. Ska kolla Muskat. Järbo 8/4 var för tunt för mina behov. Med svaga händer är det svårt att sticka/virka tilltäckligt fast med bomullsgarn. Det är ju inte som med akryl som är lite elastiskt. Har testat Dtops Safran, bättre grovlek men lite dåligt tvinnat så det delar sig lätt. Tycker det är jättesvårt att veta innan köp vilka uppgifter som betecknar grovlek. Är det endast rekommenderad stickgrovlek man har att gå efter? Eftersom jag handlar via nätet sitter jag sen där med garn som jag inte gärna använder när jag nu inte vet hur man bedömer grovlek.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Eda
2018-08-20 13:07
#3

Garnnumrering verkar vara en ren djungel.
Se: https://taricdok.tullverket.se/tulltaxan/vagledningklassificering/vagledningklassificering/ovrigklassificeringshjalp/jamforelsetabellergarnnummer.4.130891f915282d4c4af38.html

Jag har skrivit till Järbo och frågat vad deras numrering innebär, återkommer om jag får något svar.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sjuttan
2018-08-20 17:40
#4

Tack snälla du. Har kikat lite på tabellerna. Förstår nu att man ser på banderollen antal meter per 50 gram! Alltså ju kortare längd desto grövre garn? Det är ju till viss hjälp. Att jag inte kommit på det tidigare. Tack för att du öppnat mina ögon!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Eda
2018-08-22 16:36
#5

Som du säger hjälper antalet meter per 50 gram i viss mån.

Jag har nu fått följande svar från Jan Blomberg på Järbo garn:

"Det betyder i korthet enligt följande:

Den första siffran anger grovleken på en enkeltråd av garnet och den andra siffran anger hur många enkeltrådar garnet består av.

Som exempel ger (8/4) således garnnummer 8 och det ingår 4 enkeltrådar i garnet.

Det finns lite olika typer av internationella grovleksberäkningar och det går att fördjupa sig via följande länk:

https://taricdok.tullverket.se/tulltaxan/vagledningklassificering/vagledningklassificering/ovrigklassificeringshjalp/jamforelsetabellergarnnummer.4.130891f915282d4c4af38.html "
…………….

 (Han hänvisade lustigt nog till nästan samma länk som jag nämnt i #3)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sjuttan
2018-08-23 10:09
#6

Tack igen. Jo det han säger kände jag till. Har använt garner med beteckningen 8/4 många gånger men tyckt det varit dåligt tvinnat. Köpte nu därför ett merceriserat som bara heter 'Järbo 8/4' i 200grams nystan och detta var mkt tunnare. Det är denna erfarenhet som gett upphov till min undran. Ska kolla Muskat nästa gång och läsa på bättre. Tack för din hjälp. ☺️

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: