Annons:
Etikettövrigt
Läst 1783 ggr
Eda
11/16/18, 8:06 PM

De stickande männen i Chile

**De stickande männen i Chile – gör upp med machokulturen
**

Efter att Augusto Pinochet under en militärkupp tog makten i Chile 1973 styrdes landet med järnhand, vilket också har format synen på manlighet i Chile. Nu har en grupp män i Santiago tröttnat på machokulturen – de samlas i mansgrupper för att sticka, både i källarlokaler och på stadens gator, med helt nya samtal som resultat. 

– "Du blir väldigt exponerad och känner allas ögon som tittar på dig. Första gången jag stickade offentligt var det spänd stämning säger Andrés Norambuena, en av pionjärerna bakom de stickande männen i Chile. 

– Jag trodde att polisen skulle komma och arrestera oss fortsätter han och skrattar." 

Se: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-stickande-mannen-i-chile-gor-upp-med-machokulturen?cmpid=del%3Afb%3A20181116%3Ade-stickande-mannen-i-chile-gor-upp-med-machokulturen%3Anyh%3Alp&fbclid=IwAR3U1oTIA_cPXUas6-WzphCpGE0gXsRSBPgZKFid9LRdolryUqBpo8317Lg

Se mer i klippet ovan och reportaget i sin helhet i SVT Korrespondenterna: ”Machomannens död” på SVT-play.

Information om Korrespondenterna - Machomannens död
PUBLICERADES
Lör 10 nov 10.00
KAN SES TILL 12 maj 2019 23.59 (6 månader)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Kvackis
1/12/19, 8:50 PM
#1

Kul att männen stickar och vågar göra det. 🙂

Kram Kvackis ❤️

Upp till toppen
Annons: