Stickning iFokus

Stickning

Etikettallmänt
Läst 82 ggr
Pyttelite
2024-01-13 07:36
0

Stickat tyg skyddar mot vind

Arkitekten Erica Hörteborn ville skapa möten och estetiska upplevelser med stickade textilier i staden. Då gjorde hon en oväntad upptäckt: Hennes maskinstickade konst skyddade bättre mot vind än hårda material.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ovantade-upptackten-pa-chalmers-stickat-tyg-skyddar-mot-ovader

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Arkitekten Erica Hörteborn ville skapa möten och estetiska upplevelser med stickade textilier i staden. Då gjorde hon en oväntad upptäckt: Hennes maskinstickade konst skyddade bättre mot vind än hårda material.
Sindri
2024-01-13 12:28
0

Det där var oerhört intressant. Undrar vad det är för ett speciellt sätt hon stickar på. Annars skyddar ju inte en stickad tröja mot vind som en jacka.
Jag älskar ull så jag måste följa upp det där.

Pyttelite
2024-01-13 12:40
0

Jag förstår inte vad detta har med ull att göra?

Läs avhandlingen här:

https://research.chalmers.se/publication/536849/file/536849_Fulltext.pdf

Pyttelite
2024-01-13 12:45
0

Den är en viktig naturresurs, den älskas av seglare och surfare men är också något vi skyr och söker skydd för – vinden skapar förutsättningar och påverkar oss i vår vardag. Erica Hörteborn har undersökt samspelet mellan vind och stickade textiler och kommit fram till att stickad arkitektur har god potential i att kunna förbättra stadsmiljön på olika sätt.

Läs mer här:

https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/ace-stickad-arkitektur/

Den är en viktig naturresurs, den älskas av seglare och surfare men är också något vi skyr och söker skydd för – vinden skapar förutsättningar och påverkar oss…
Sindri
2024-01-13 13:56
0

#2: Av ull kan man göra garn som man kan sticka med. Det framgår inte av artikeln vad hon stickar med. Jag tänkte direkt på kläder, men det kanske det inte alls handlar om.

• Redigerat 2024-01-13 13:57 av Sindri
Pyttelite
2024-01-13 14:10
0

Nej det handlar om vindskydd i stadsmiljöer och prototyperna var gjorda av bomull.

Prototyperna Erica tagit fram är tillverkade i bomullsgarn som inte är optimerat för användning i utomhusmiljö, och materialval för stickad arkitektur var inte heller något som ingick i studien utan är något hon hoppas att framtida forskning ska undersöka närmre.

– Stickad arkitektur är relativt outforskat i dagsläget. De fåtal tillfällen då stickade textilier använts för arkitektur är det oftast i sträckt form. Antingen i kombination med betong eller liknande eller med något som spänner ut textilen alltså mer som man traditionellt har använt textil i arkitekturen i vävda konstruktioner. Vi tenderar att begränsa oss till statisk arkitektur som inte tar vara på potentialen i materialens möjligheter till rörelser.