Stickning iFokus

Stickning

Etikettnybörjare
Läst 848 ggr
Kyllan56
0

Mössa till koftan.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är mössan klar till koftan. Den stickade jag på en dag. Det var bökigt och krångligt på slutet ju mindre maskor det blev. Tog resårband och fäste på stickorna på slutet så att maskorna inte skulle trilla ut. 

Vid ett tillfälle drog jag upp 10 varv, som blivit fel. Bekväm som jag är orkade jag inte repa upp maska för maska, så jag tog tråd och nål och sydde genom varje maska. Sedan repade jag upp och vips kom jag till varvet där tråden gick igenom. Då var det bara att trä i rundstickan och ta bort tråden. Börjar nästan känna mig som en expert.😉

Nu ska jag sticka en bomullskläning 6/9 månader. Med en båt på magen med en liten docka i. Allt det får man sticka och virka vid sidan om och sy på.

Men jag måste få säga att svenska mönster är knapphänta och förutsätter att man begriper allt. Jag läste att engelska stickmönsters information är mycket mer utförliga än de svenska.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

majkatt
0

Fint

Kyllan56
0

Tack majkatt!🙂

[JeanetteK]
0

Den blev ju jättesnygg! Du är verkligen expert nu!🙂 Förklara hur du gjorde när du använde nål och tråd, jag hängde inte med där. "Sydde" du en bit ner i arbetet där det var rätt och sen kunde du repa upp? Det är så irriterande när det blir fel så bra tips är guld värda! 😘

Kyllan56
1

Tack Jeanette!🙂Nja expert är nog för mycket sagt.😉Men självförtroendet har vuxit.😃

Jag går ner ett varv under varvet där jag gjort fel. Med nål och en lång tråd trär jag tråden genom första öglan i var maska. Då hamnar tråden i varje maska, så när jag repar upp det jag stickat, tar det stopp där tråden går igenom ett helt varv. Tar stickan och trär igenom varje maska och när jag är klar börjar jag sticka och drar bort tråden allteftersom. Hoppas du förstod, annars fråga igen!

[JeanetteK]
0

Japp jag tror att jag fattar! Superbra knep ju! Det ska jag försöka komma ihåg. Jag blir alltid så frustrerad när man ska försöka repa upp bakåt utan att tappa maskor. Tack! 😘

Kyllan56
0

#5 Jag håller med dig om det! Även jag blir frustrerad! Att repa 148 maskor en och i 10 varv tar sin lilla tid. Så det här tar en bråkdel av den tiden.😃