Stickning iFokus

Stickning

Etiketterövrigtfärdiga-alster-foton
Läst 776 ggr
Eda
2022-01-05 14:25
3

Foder till tumvantar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag mönsterstickade dessa vantar till min dotter i julklapp kom jag på att det var praktiskt att fodra vantarna så att hon slapp fastna med naglarna i baksidans garnflotteringar. På detta sätt blev de också lite varmare.

Till foder använde jag sidentrikå från min lapplåda. Fodret gjorde jag 1½ cm större än vantarna så att de inte skulle strama, eftersom vantarna är mer töjbara än fodret. (Jag vet att man kan sno garnet på baksidan vid mönsterstickning, men jag tyckte att det blev bra såhär!)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
2022-01-05 15:11
1

Så fina dom blev.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Eda
2022-01-22 11:17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag också fodrat mina ärvda yllevantar, som jag konstigt nog frös med om det var kallt ute, kanske beroende på att vantarna var i största laget. Också dessa vantar fodrade jag, men nu med ett stickat yllefoder, som jag sydde fast med ullgarn i nerkanten på vantarna.
Fodren till vantarna stickade jag något kortare än vantarna och något smalare, så att inte det övre lagret skulle strama.
Se: https://textilochtips.wordpress.com/2022/01/20/foder-till-stickade-vantar/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

När jag mönsterstickade ovanstående vantar till min dotter kom jag på att det var praktiskt att fodra vantarna så att hon slapp fastna med naglarna i baksidans garnflotteringar. (Jag vet att man kan sno garnet på baksidan vid mönsterstickning, så att flotteringarna inte blir så långa, men jag tyckte att det blev bra så här…
Carmarino
2022-05-12 23:46
1

Jättefina vantar. Har aldrig stickat vantar faktiskt, bara innetofflor och det var väldigt länge sedan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2022-06-03 14:49
0

Smart att godta vantarna.

Stolt ägare till tre La permer

HelenaJans
2022-11-30 08:58
0

Bra tips. Jag stickar vantar men är rädd för att de inte blir tillräckligt varma nu i vinter då meteorologerna hotar med riktig kyla. Sidentrikå är nytt för mig. Ska kika på det.

Eda
2022-11-30 12:07
0

Sidentrikå är ett behagligt material, men vill du ha dem riktigt varma så värmer ett yllefoder mer!