Börja sticka
Hej. Jag är intresserad av att börja sticka men vet inte vad man behöver eller vad man ska börja med. Har ni några tips till en total nybörjare?
Du behöver stickor och garn anpassat för stickorna.
Det finns massor av instruktionsfilmer på nätet så det är bara att börja 😉
Det bästa vore väl om du känner någon som kan det mest grundläggande.
/Maria
Och sedan är frågan om du är vänster eller högerhänt, då de flesta mönster tyvärr är anpassat för högerhänt stickning.
Jag stickar med vänster (har försökt lära mig högerstickning men det går bara inte) så mönster + rundstickor brukar inte fungera så bra då tråden till slut hamnar på fel ände.
- Redigerat 2023-10-30 12:29 av [Moon AppleGrey]
#2 Det har jag aldrig ens tänkt på😉
/Maria
Börja med att träna med billiga saker. På second hand-butiker kan du hitta både stickor och garn. På Youtube kan du hitta filmer, men i England har man en teknik som ser lite "baklänges" ut mot hur vi stickar. Så filmer från England tycker jag ser lite konstiga ut.
Här är en stickkanal med flera instruktionsfilmer.
https://youtube.com/@unnefeldt?si=9T0_LkR0KjCBZJMa
Träna in en teknik som känns bekväm för dig. Viktigt är att hitta ett sätt att låta garnet löpa så att det blir lagom spänt.
Du hittar mycket mönster på nätet, men kan också hitta böcker på biblioteket.
Jag har problem med spänningar i rygg och axlar, för mig är det bästa att alltid sticka på rundstickor eftersom stickorna är kortare och det är lättare att ha stickningen nära kroppen då. Jag stickar ändå fram och tillbaka på stickorna.
Lycka till!
- Redigerat 2023-10-30 12:49 av Sindri
#3: nej, jag förstår det. 🙂