Stickning iFokus

Stickning

Etikettnybörjare
Läst 1264 ggr
Lillulla
0

Välja storlek?

Försöker begripa mig på mönster till babykofta, men fastnar direkt när jag ska välja storlek! Babyn är två månader och normalstor, ska jag då ta mönstret för 1-3 månader eller 6-9 månader? Vart tog 4 och 5 månader vägen?  Det lär ta mig en månad att sticka koftan, då är pojken tre månader…Kan någon vägleda mig lite här så vore jag tacksam!

Nästa grej jag kommer att fastna på vet jag redan nu! Det är när man efter resåren ska minska si och så många maskor jämnt över men inte kantmaskorna! Hur räknar man ut hur ofta man ska minska? :/

Saffran0Spice
2

Jag hade nog gjort den för 6-9 mån, då har babyn något att växa i =)

Att räkna ut maskorna gör man lite olika, jag brukar ta antalet som skall minskas och dela med det hela antalet maskor för att få fram ungefär hur många maskor jag ska göra innan minskning.

Ex. 30 maskor (hela antalet), 10 maskor att dra av
30/10= 3 (maskor att sticka innan minskning)

Det blir inte alltid rätt på det sättet - men fungerar ibland.

Annars är det nog lättast att lägga stickningen framför sig och med ögonmått sätta markörer jämt placerade där du ska minska =)

Lillulla
1

Tack! Ögonmått ska jag testa! Herregud, varför har jag inte tänkt på det?? Jag får nån sorts tvärstopp i huvet av stickbeskrivningars alla siffror hit och dit! :)