Öka mellan flätorna?
Om man ska sticka flätor på rundstickor och vill ha dem på ett ställe där man skall göra ökningar i mönstret, är det mellan flätorna man bör göra ökningarna då?
Eller hur bör man tänka kring det?
- Kan tillägga att det inte finns flätor i mönstret, utan det är något jag vill lägga till. ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Du kan öka på båda sätten, alltså både mellan flätorna och i själva flätorna. Det beror på vilken effekt du är ute efter. Enklast är nog att öka mellan flätorna, om det inte är en massa maskor som ska ökas.
För ett tag sedan stickade jag den här tröjan, och den har minskningar både i och mellan flätorna.
#1 Ok, ja det är inte många maskor som skall ökas, utan det ska vara två ökningar med där ena gången skall 18m ökas jämnt fördelat och andra är 10m som också skall ökas jämnt fördelat och mellan ökningarna skall det göras 10-12 varv
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#3 Ok, tack för hjälpen =)

Om inte mönstret innehåller flätor måste du tänka på att flätorna "drar ihop" plagget lite. Gör du många flätor kanske plagget blir för smalt.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!